söndag, oktober 21, 2007

Att vara vårdpersonal

Jag får i bland frågan vad det innebär att jobba i hemtjänsten eller på särskilt boende.

Jag skulle bara vilja säga att det är

Jag som med ett glatt leende säger godmorgon.
Jag som masserar dina muskler så att de kommer i gång.
Jag som hjälper dig ur sängen.
Jag som tar dig på toaletten och hjälper dig med hygienen.
Jag som tömmer din toahink.
Jag som byter din smutsiga blöja.
Jag som tar på dig dina kläder.
Jag som kämpar på dina stödstrumpor.
Jag som gör din frukost.
Jag som ger dig din medicin
Jag som ger dig ditt viktiga insulin.
Jag som lägger om dina bensår.
Jag som plåstrar om dig när du slagit dig.
Jag som ringer ambulansen när du är sjuk eller skadad,
Jag som kontaktar dina anhöriga när något har hänt.
Jag som bäddar din säng
Jag som slänger dina sopor.
Jag som handlar din mat.
Jag som matar dig när händerna inte längre lyder.
Jag som städar ditt hem.
Jag som ordnar läkartiden.
Jag som tar dig på prommenad.
Jag som beställer färdtjänst.
Jag som sätter på TV´n när knapparna är för små.
Jag som hjälper dig att duscha.
Jag som rullar och kammar ditt hår.
Jag som byter proppar och glödlampor.
Jag som stänger huvudvattnet vid vattenläkage
Jag som tänder din cigarett när du inte kan själv.
Jag som följer med till doktorn när inte anhöriga har tid.
Jag som tar av dig kläderna när dagen är slut.
Jag som stoppar om dig i din säng innan natten.
Jag som mjukt säger god natt och sov gott.
Jag som vänder dig på natten när du inte kan själv
Jag som lyssnar när livet är svårt.
Jag som har en axel att gråta mot när livet är orättvist.
Jag som skrattar åt dina skämt.
Jag som delar din glädje.
Jag som peppar dig för att få dig att nå dina framsteg.
Jag som har en hjälpande hand på ryggen när stegen är osäkra.
Jag som håller din hand när ångesten river i ditt hjärta.
Jag som sitter hos dig när livet sakta försvinner bort.

Det är lite av vad det är att jobba med äldre.

kram

Inga kommentarer: