tisdag, december 26, 2006

Livet suger!

För att härma tonåringarna.

Idag är det annandag jul. Halv sex ringde klockan. Det kändes som om jag just somnat. Vi och för sig var det inte långt från sanningen. Jag jobbade kväll i går och hade en ovanligt lugn kväll. Jag vaknade massor med gånger under natten och var rädd att jag försovit mig.

Så jag gick upp och åt frukost och åkte till jobbet. Där visade det sig att en kollega fått magsjuka så vi var en mindre än planerat för. Jaja det löste sig. Nu är det bara hoppas att man inte blivit smittad.

Innan jag åkte hem åkte jag förbi och hämtade Rebecka hos en kompis. Sedan åkte vi hem och jag bytte kläder och kröp ner i sängen en stund och vilade. Det hann inte bli många minuter innan Markus, som lagt sig bredvid mig, snarkningar och barnens tjat på mat fick ut mig i köket. Där är disken sedan julafton staplad på diskbänken. Markus sa att han skulle ta hand om den i och med att jag jobbade både i går och idag. Jaha då får jag börja med att röjja där samtidigt som jag kokar mat. Barnen gör uppror för de gillar inte maten. Wokade grönsaker, kött och ris. Jag ville bryta av från julmaten. Och Markus kom inte fast man sa till. Suck!

Borde det inte vara så att jag som jobbat hela dagen ska bli lite ompysslad och få kvällsmaten tillagad och så. Eller har jag missuppfattat?!

När Markus har barnen själv har jag oftast förberätt mat så att han ska slippa stå vid spisen när har har jobbat en hel dag. När jag jobbat kväll och han hämtar på fritte.

Just nu är jag så arg.

Jag får skriva om själva julen senare när jag lugnat ner mig. I morgon är jag ledig så då ska jag hinna handla, städa, förbereda helgen och nyårsafton + ta hand om mig själv eftersom det är min enda lediga dag mitt i min långvecka ( jobbar mån kväll, tis, tors, fre, lör, sön dag). Får se hur det blir med det sista. Jag ska hinna ha kvalitetstid med familjen också.

Åhh vad livet är härlig(märk sarkasmen)!

Antingen vill jag ha en bebis så jag får vara hemma med den och sköta all markservis eller så vill jag ha mer hjälp av min underbara familj. Det borde vara lag på att de mammor som vill vara hemma ska få vara det. Men det är ju inte för jämnställdheten. Pyts. Jämnstäldhet får vi när män i så fall kan bli gravida och amma. Och vad är det för fel på den traditionella kvinnorollen. Jag tycker inte det är en kvinnofälla att få vara så priviligerad att man kan få vara hemma med det bästa man har....sina barn. Fast det är väl för provokativ inställning i dagens Sverige. Men jag råkar vara stolt att vara kvinna och mamma. Varför ska inte kunna få bejaka den sidan. Vist tycker jag också att det är skönt att få komma till jobbet och vara bland vuxna människor. Men jag har också varit hemma med mina barn tills de varit minst 3½ år. Mina barn behöver inte mig på samma sätt längre. Men jag skulle inte tveka att vara hemma så länge om jag fick ett till barn och hade den möjligheten.

Jaja det är min stenåldersuppfattning.

Nej nu ropar mina guldklimpar.

kram

Inga kommentarer: