tisdag, januari 15, 2008

En vanlig dag i en stressad mammas värld

Klockan ringde 4.30. Kände mig ganska pigg. Kollar mailen. Gick upp och kom på att jag kunde lika gärna färga håret nu på morgonen. Äter frukost medan hårfärgen sitter i och sätter igång diskmaskinen. Duschar och klär mig. Gör ordning mellis och frukter som ska med barnen. Väcker Katarina. Hon blir som vanligt jättearg. Hon HATAR mornar. Går och väcker Rebecka. Möts av ett trött leende och kommentaren: Kliar du min rygg går jag upp. Så jag kliar hennes rygg. Går och väcker Katarina igen.

Medan jag går ner och ordnar några saker nere hör jag hur hon klampar i trappen och skriker för varje trappsteg att allt är pest och att hon bara vill sova.

Medan jag försöker få på Katarina kläder gör sig Rebecka klar och slår på datorn och kollar sin mail.
Tillslut har jag fått på Katarina kläder och borstat hennes tänder och hår. Hela tiden stretar hon emot. Dags för ytterkläder. Lite tidigt egentligen, men om Katarina kommer tillbaka till sängen, vilket hon gör om jag inte får ut henne ur huset, så kommer vi att bli mycket sena i stället. Lämnar barnen på fritids. Katarina pratar mest om hur kallt och mörkt det är och hur trött hon är.

Kommer till jobbet. Tar en kopp kaffe, tar lappen med vad jag ska göra under dagen. Pratar med kollegorna och cheferna. Åker iväg på förmiddagsbesöken. Allt går i ett, men förmiddagen går för en gångs skull ihop. Då blir man glad. Äter lunch. Sitter och pratar skit med kollegorna och har en trevlig stund. Gör eftermiddags besök. På sista besöket blir jag fördröjd och kommer in till lokalen lite sent. Pratar med kollegorna, dokumenterar och lämnar nycklar och mobil.

Åker och hämtar en nu glad Katarina. Som pratar i ett kör. Åker hem, sätter mig i massagefotöljen och ringer mamma. Pratar en stund. Hämtar Rebecka från fiolen. Hon är jätteglad för hon har fått Titanic- låten ( My heart will go on) i läxa. Kommer hem igen och möts av Katarina som saknat mig såå.

Börjar med maten samtidigt som jag tömmer diskmaskinen. Äter mat. Diskar, sorterar tvätt och slänger in moppen i tvättmaskinen.

Nu ska jag vara social med Markus, ha min lilla egentid vid datorn innan jag om cirka 45 minuter slocknar med handen på tangentbordet.

kram

Inga kommentarer: